Afgelopen maand mochten wij Joëlla Angenent van Greater Venues op locatie ontvangen. Met nieuwsgierigheid gewacht op het artikel waarin zij hun ervaring en gevoel delen als ze door onze locatie lopen! Hieronder het resultaat.

Van binnen modern, stijlvol en groots. Van buiten een geweldig historisch pand in Amsterdamse School stijl. Dit lijkt tegenstrijdig, maar evenementenlocatie 1931 Congrescentrum in Den Bosch weet oud en nieuw als geen ander te combineren. Met twee multifunctionele foyers, vier eventzalen en maar liefst vijfentwintig subzalen is 1931 Congrescentrum bij uitstek geschikt voor beurzen en congressen. Maar alle zalen zijn ontzettend flexibel en zijn ook in een mum van tijd omgebouwd tot feest- of dinerzaal. Nog meer ruimte nodig? De naastgelegen Brabanthallen kun je ook altijd inzetten voor je event. Hoog tijd dus dat we een kijkje gaan nemen bij deze inspirerende venue!

De parkeerplaats van 1931 Congrescentrum met 4000 plekken en elektrische oplaadpalen is al behoorlijk vol als we aan komen rijden. Er is namelijk een groot congres bezig. Alleen maar mooi, want zo zien we deze evenementenlocatie meteen op volle kracht. We lopen langs het prachtige historische gebouw naar de hoofdentree. Die zit onder een grote toren waarop met grote letters 1931 staat: het jaar waarin het pand werd gebouwd. Hier vond je namelijk jarenlang het eerste overdekte veemarktcomplex van Nederland waar onder andere elke week de Bossche Veemarkt werd gehouden. Vanwege de mond- en klauwzeer epidemie in Europa moest de markt vanaf 2001 echter sluiten. Wel vonden er nog een aantal jaren diergerelateerde events plaats totdat leisure bedrijf en eigenaar Libéma besloot het pand te verbouwen tot congrescentrum.

1931 Congrescentrum

We lopen door de glazen draaideuren en stappen een bruisende Foyer binnen waar het congres in volle gang is. Recht voor ons staat een moderne en lichte ontvangstbalie waar je gasten worden verwelkomd en zich aan kunnen melden. Hierachter strekt de Foyer van 1755 vierkante meter zich uit. De centrale hub van deze locatie en de plek waar je gasten kunnen netwerken en een hapje kunnen eten en drinken. Maar de Foyer wordt ook vaak gebruikt als beursruimte met allerlei stands. Het moderne meubilair dat bestaat uit houten tafels en statafels met zwarte ijzeren poten, comfortabele kuipstoelen in natuurtinten en leren krukken is standaard aanwezig, maar kan ook net zo makkelijk plaatsmaken voor meubilair in een totaal andere stijl. Hetzelfde geldt voor de verrijdbare cateringpunten: die kunnen neergezet worden waar je maar wil. Goede voorbeelden van de flexibiliteit van deze locatie.

Als we naar het midden van de ruimte lopen, zien we goed hoe er tijdens de verbouwing tot congrescentrum rekening is gehouden met de geschiedenis van het gebouw. Bij de entree zijn de karakteristieke geel met zwarte tegeltjes nog goed te zien en door het ronde plafond krijg je meteen het gevoel in een hal te zijn. Doordat het complete plafond geribbeld is, wordt geluid makkelijk geabsorbeerd en ontstaat er geen galm. Hierdoor kun je overal gemakkelijk één op één gesprekken voeren. Helemaal in het midden van het plafond zit een lange strook met ramen die over de gehele lengte van de Foyer loopt en de ruimte van heel veel daglicht voorziet. Maar bij een borrel aan het einde van de dag of een bedrijfsfeest kunnen de ramen met één druk op de knop verduisterd worden. Weer zo’n slim idee waardoor je goed merkt dat deze locatie helemaal is ontworpen voor het organiseren van events.

Flexibiliteit

Eén van de USP’s van 1931 Congrescentrum zijn de 25 subzalen. Onmisbaar bij de meeste soorten evenementen omdat subsessies perfect zijn om je gasten fris en geïnteresseerd te houden. Het bijzondere bij deze locatie is dat het grootste gedeelte van de subruimten aan weerszijden van de Foyer zijn gebouwd in twee losstaande kolommen met ramen erboven. Hierdoor is de locatie ontzettend overzichtelijk en zijn ongeveer alle ruimten in een paar stappen te bereiken. De subruimten heten de Dexter ruimten die, net zoals (bijna) alle andere zalen, vernoemd zijn naar koeiensoorten. De Dexters zijn achttien praktische plug & play ruimten die je flexibel kunt inzetten vanwege de mobiele wanden.

We lopen langs de Dexters naar de drie grote Limousin zalen die achter een enorme wand vol ramen en schuifdeuren zitten. Deze zalen worden vaak gebruikt voor plenaire sessies of juist voor een feestelijke afsluiting van je event. Ook hier voert flexibiliteit weer de boventoon want ongeveer alles is mogelijk. In alle drie de zalen kan een podium opgebouwd worden met de benodigde techniek voor bijvoorbeeld presentaties of optredens, er kan een bar neergezet worden met lounge meubilair of juist een dj booth. En de dakramen in alle Limousins kunnen uiteraard weer in no time verduisterd worden. Heb je een grote feestzaal nodig? Koppel dan de drie Limousins aan elkaar door de flexibele wanden in te klappen.

MAINSTAGE

Naast 1931 Congrescentrum liggen de Brabanthallen. Nog zo’n enorme evenementenlocatie waar van alles mogelijk is. Beide locaties werken dan ook vaak samen zodat de meest wilde eventplannen gewoon uitgevoerd kunnen worden. In 2019 besloten beide locaties om Hal 5 van de Brabanthallen te verbouwen tot een concertzaal om zo meer events in de entertainmentbranche te trekken. De zaal, die nu MAINSTAGE heet, is een enorme black box met tribunes, mobiele kleedkamers en een indrukwekkende hoeveelheid professioneel licht en geluid. De MAINSTAGE biedt plek aan maximaal 6000 personen en is daardoor ideaal voor grotere events.

Vanuit een van de Limousins lopen we langs een lange gang vol concertposters naar de Mainstage Foyer. Een enorm kleurrijke ruimte met ramen in allerlei kleuren en vrolijke banken en stoelen. Ook hier zit een grote bar waar je gasten een drankje kunnen krijgen om daarna bij te kletsen en te netwerken. En vanuit hier loop je zo de MAINSTAGE zaal binnen. Het Mainstage gedeelte heeft een eigen ingang die je vanaf de parkeerplaats al ziet liggen. Het is één van de vier ingangen van deze locatie en dat biedt veel voordelen. Je kunt hierdoor echt je eigen plek creëeren binnen 1931 Congrescentrum en hebt totaal geen last van eventuele andere evenementen die er plaatsvinden.

Helemaal aan de voorkant van het gebouw, oftewel de Voorbouw, liggen nog een aantal interessante ruimten. De Galloway zaal bijvoorbeeld met karakteristiek glas-in-lood bovenaan de ramen die het grootste gedeelte van de zaal omringen. Hierop zijn allerlei dieren afgebeeld die in het veemarktcomplex werden verhandeld. Deze zaal was vroeger een restaurant en dat gevoel roept de ruimte nog steeds op. Hier kun je bijvoorbeeld je gasten ontvangen of de zaal gebruiken als plenaire ruimte. We gaan door naar de eerste etage waar je nog vier vergaderzalen vindt en de stijlvolle Van Lanschotzaal. Hier zat vroeger het bestuur van de veemarkt en ook nu ziet de zaal er nog precies hetzelfde uit. Met een prachtige houten tafel, karakteristieke stoelen, houten lambrisering en geweldige hoge ramen. Dé plek om te zitten als eventteam want vanaf hier heb je ook een perfect uitzicht op de Foyer en de Dexters.

Werkwijze

Kenmerkend aan een event organiseren bij 1931 Congrescentrum is hoe overzichtelijk het hele proces van oriëntatie tot evaluatie is. Nadat je je wensen met een sales-medewerker hebt besproken en de globale lijnen staan, geeft die het stokje door aan de projectmanager. Die ontfermd zich over de details van je event en is je vaste aanspreekpunt zodat je niet zelf met allerlei leveranciers contact hoeft te onderhouden. Op de dag zelf zorgt de party manager voor een goed verloop van de dag en uiteindelijk komt de sales-medewerker weer bij je terug voor de evaluatie. Deze vaste rollen zorgen voor rust en overzicht. Geen overbodige luxe wanneer je een event organiseert! En omdat alle locaties van Libéma met op dezelfde manier werken en dezelfde software gebruiken, kunnen jouw wensen heel gemakkelijk door hen overgenomen worden. Handig wanneer je een congres op meerdere plekken in Nederland organiseert!

Flexibiliteit, gemak en sfeer zijn de woorden die 1931 Congrescentrum het beste omschrijven. Hier is alles ingericht en ontworpen om het jou zo gemakkelijk mogelijk te maken. Door de keuze uit tientallen subruimten, vier plenaire zalen die van alle gemakken zijn voorzien en twee ruime foyers is voor elk event de ideale combinatie te maken. En als er toch meer ruimte nodig is, kun je de zalen van de naastgelegen Brabanthallen erbij trekken. Tel daar nog eens de geschiedenis van het voormalige veemarktcomplex die overal tussendoor sijpelt bij op en je hebt een unieke evenementenlocatie waar je gasten nog lang over na zullen praten!

Artikel: https://www.greatervenues.com/great-venue/flexibele-en-moderne-evenementenlocatie-met-een-bijzondere-geschiedenis/

VOOR UW VRAGEN EN OPMERKINGEN

1931 - Stuur uw bericht